Saturday, January 25, 2014

Sahabat Media ke Negeri Pahang (Hari 2)


Last day dekat Fraser's Hill
sejukkkk !!! :)
Alhamdulillah , aktiviti diteruskan untuk hari kedua . Selepas menikmati keindahan alam bersuhu sejuk di Fraser’s Hill , kami meneruskan perjalanan ke Raub, Pahang . Di Raub, kami akan melawati sebuah kampung yang dinamakan Kampung Peruas. Di sini terdapat tempat rekriasi air terjun Lata Jarum dan disediakan tempat untuk beristirehat kepada pelancong yang datang dari jauh seperti Homestay Kg. Peruas , Kompac Chalet , dan juga MS Chemerkau Chekas Chalet . Untuk pengetahuan , Kampung Peruas ini pernah mendapat Anugerah Perdana Belia Negara 2012 kerana keunikan kampung tersebut . Kami disambut dengan meriah oleh ketua Kampung Peruas dan kami disediakan serta berpeluang menaiki kenderaan mini untuk masuk ke dalam kampung itu . Kenderaan mini ini sangat unik seperti nama yang diberikan iaitu ‘Kampung Joy Ride’. ‘Kampung Joy Ride’ ini adalah satu daya tarikan yang menarik dan unik kepada pelancong yang datang ke sini .

DSC_4605
Dah sampai dekat Raub , Pahang ..


The Kampung Joy Ride
Muka excited naik Joy Ride nih !! ^_^
Chillax from Us !
DSC_4561
Taklimat dari Ketua kampung dekat situ ..
‘Kampung Joy Ride’
Di Homestay Kg. Peruas , kami diberi sedikit taklimat oleh En. Amzan Abd Malek tentang sejarah Kg. Peruas. Ialah adalah sebuah kampung tradisional yang terletak dalam Mukim Ulu Dong di Daerah Raub, Pahang Darul Makmur dengan jarak antara Kg. Peruas dengan pusat pentadbiran Daerah/Bandar Raub adalah lebih kurang 36 km manakala pekan kecil yang terhampir ialah Pekan Dong dengan jarak lebih kurang 18 km. Antara aktiviti-aktiviti yang sempat kami lakukan di Homestay Kg.Peruas ini ialah diberi sambutan kompang alu-aluan ketika ketibaan kami, Welcome drink di KOMPAC (Kompleks Pelancongan Homestay Pulau Chekas) . Acara sambutan dan taklimat oleh JKKK Kg. Peruas dan dapat melawat kampung menaiki Kampung Joy Ride. Selain itu , banyak aktiviti yang terdapat di Kg. Peruas ini antaranya ialah berkelah dan mandi manda di Pusat Rekreasi Pulau Chekas ,Jungle Trekking di Hutan Lipur  Air Terjun Lata Jarum serta dapat melihat flora dan fauna , tumbuhan-tumbuhan herba dan juga ‘Rafflesia Walk View’ kerana penemuan di Kg. Peruas ini terdapat bunga terbesar di dunia iaitu Bunga Rafflesia , dan menjadi salah satu aset tarikan pelancongan ke kampung tersebut.
b DSC_4553
Pemandangan sekitar air terjun Lata Jarum
 b DSC_4567

DSC_4596
Sahanat media yang naik 4x4 Hilux !


b DSC_4600 

Kami meneruskan lagi perjalanan ke lokasi seterusnya iaitu Litar Taman Tasik Burung Mandi , Kemahang, Pahang untuk melihat sendiri Tengku Amir Naseer Ibrahim Shah iaitu Anak kepada Tengku Mahkota Pahang dan Cucunda kepada Sultan Pahang beraksi dengan motosikal lasaknya di litar yang disediakan. Kami juga berkesempatan untuk menemubual Tengku Amir tentang penubuhan tempat ini. Beliau berkata, acara sukan lasak yang diadakan di kawasan hutan dan tasik di negeri ini sekali gus memperkenalkan kepada pelancong Barat terhadap keindahan alam semulajadi dan budaya tempatan. Kejohanan motosikal lasak di sini yang dimulakan sejak 12 tahun lalu membuktikan Taman Tasik Burung Mandi semakin sinonim di kalangan pelumba luar untuk menyertai kegiatan rekreasi. Mereka juga akan mengadakan Karnival / Perlumbaan pada 8 dan 9 Februari 2014 yang dinamakan Enduro Challenge “Let’s Get Dirty” di Taman Tasik Burung Mandi. Antara kemudahan yang terdapat di Litar Taman Tasik Burung  Mandi Kemahang Hilir ini ialah Tembar CafĂ© yang menyediakan masakan ala kampung dan juga barat. Kepada pelumba-pelumba motorsikal lasak boleh menyertai aktiviti ini .

DSC_4609
Sambal Hitam yang famous dekat Pahang ..SUPERBBBB!

Antara hidangan untuk kami .. TERLIURRRR Tak? :P
Nampak tak track kat belakang tu? Untuk pengetahuan , rider2 kat situ bole naik sampai atas . *TERUJAA*

Cubaan untuk naik motor nih . hehee ..
bersama Aziz Desa.

Sesi temubual bersama Tengku Amir


b DSC_4646
Tengku Muhammad , Tengku Amir , Tengku Ahmad

Sempat bergambar bersama Tengku Amir .

b DSC_4649
Antara Sahabat Media ..
 Seterusnya , kami ke Muzium Warisan Lipis dimana dahulunya ialah rumah kelahiran Perdana Menteri kita sekarang Dato Seri Najib. Dalam muzium ini banyak menceritakan sejarah dan keistimewaan negeri Pahang dan juga sejarah keluarga Datuk Seri Mohd Najib. Tarikan utama Bandar Kuala Lipis adalah bangunan-bangunan bersejarah tinggalan British yang kini telah dipelbagaikan fungsi dan kegunaan untuk dijadikan sumber tarikan para pelancong ke Bandar ini. Terdapat 14 bangunan bersejarah di Kuala Lipis ini . Sejarah penubuhan muzium ini ialah untuk member informasi berkaitan sejarah dan kebudayaan yang terdapat di daerah Lipis. Mereka juga ingin mengetengahkan rumah bekas kediaman SUK Pahang kerana ia merupakan rumah kelahiran YAB Datuk seri Mohd Najib Tun Razak (Perdana Menteri Malaysia Yang Ke 6). Mereka juga ingin memapar dan mengekalkan warisan sejarah SUK Pahang lalu memperkenalkan Kuala Lipis sebagai sebuah tempat perlancongan.


Muzium Warisan Lipis

SELAMAT DATANG KE MUZIUM WARISAN LIPIS





Berat jongkong emasss ..

No comments:

Post a Comment